Populära löparlopp

Så utvecklas du som löpare

Har du redan kommit igång med löpning och klarar av att springa obehindrat i flera kilometer? Vill du bli snabbare och klara av att springa en mil eller längre? Har du svårt att motivera dig till flera pass trots att du vill? Då är det dags att hitta inspiration till träningen och öka den utifrån dina förutsättningar.

[IMAGE=cIsX6jfrVsrN.jpg]

Motivationstips

[IMAGE=ccT9Pfc5d80d.jpg]

För att kunna bli en bättre löpare krävs det att du börjar strukturera löpningen med fler pass varje vecka. Att träna mer än tidigare kan leda till att det blir svårare att ha motivation till alla pass och då gäller det att hitta det som sporrar dig på bästa sätt. Några smarta tips är att köpa snygga träningskläder och utrustning som du kan mäta dina framsteg med. En klocka med gps som visar hur långt du har sprungit brukar de flesta löpare tycka om. Även musik under långa pass är ett bra sätt att bli peppad av. Ett annat tips är att unna dig något när du har klarat av träningen under en viss tid. Varför inte ge dig själv en behandling i present varje månad du lyckats med ditt träningsmål? En ansiktsbehandling, hårklippning eller en hårbehandling som stimulerar hårtillväxten ger dessutom extra motivation eftersom du känner dig snyggare och mer nöjd med dig själv. Om du besväras av tunt hår kan du till exempel göra en prp-behandling eller en hårtransplantation hos Nordic Hair Clinic för att få det hår du önskar. Besök gärna Nordic Hair Clinics hemsida för att se bilder på resultat före och efter en hårtransplantation med flera nöjda kunder.

Träna för att bli en bättre löpare

Vilket är då det bästa sättet att bli en bättre löpare? Svaret på den frågan är både enkelt och svårt på samma gång. Det enkla svaret är att du blir en bättre löpare om du springer mer och successivt ökar antal mil varje vecka. Problemet med det rådet är att det inte kommer att fungera för alla löpare eftersom väldigt många får löparskador eller tappar motivationen om de ska springa många mil varje vecka. Det bästa är därför att skapa ett träningsprogram som passar för dina förutsättningar. Öka löpningen stegvis och lägg bara till några extra kilometer varje vecka samt se till att variera passen så mycket som möjligt. Växla mellan att springa i kuperad terräng, på grusvägar och i skogen. Så fort du får en skadekänning är det viktigt att vila eller att byta ut löppasset mot ett cykelpass eller någon annan typ av konditionsträning. I stort sett alla löpare måste också lägga till styrketräning i sina träningsprogram för att undvika skador. Minst ett styrkepass i veckan bör därför finnas med i programmet. Fokusera på ben- och bålövningar som stärker de stabiliserande musklerna runt knän, höfter och rygg.



Previous Article