Populära löparlopp

Skydda huden som löpare

Har du hört folk säga att löpning är skadligt för huden? Att löpares hud åldras i förtid? Det är en ganska hårdnackad myt att krossa, inte minst för att det faktiskt finns ett uns av sanning i den. Det som är osant är att det är själva löpningen som ger rynkor, det vill säga stötarna och hoppandet, men däremot utsätter sig löpare ofta för flera föråldrande faktorer när det kommer till just huden.

Den främsta anledningen till att en löpare kan utsätta sin hud för slitage är att det är en träningsform som oftast sker utomhus, det vill säga i solljus. För att skydda huden är det därför viktigt att alltid smörja in den med en lämplig kräm med solskyddsfaktor – även de dagar när det inte är strålande sol. Du kan hitta många bra produkter hos hudexperterna Clarins som du kan använda både i preventivt och vårdande syfte. Här får du några tips på hur du kan gå till väga, plus vilka andra metoder du kan tillämpa för en så fräsch och ungdomlig hud som möjligt.

Smörj alltid in dig

Precis som en löpare bör skydda sig så gott det går mot vanliga skador vid löpning, genom att exempelvis skaffa bra skor och öva på tekniken, bör huden få extra uppmärksamhet innan, under och efter träningen. Eftersom solen hör till en av de främsta bovarna när det kommer till rynkor och fläckar, bör du alltid smörja in dig ordentligt på de exponerade kroppsdelarna innan du sätter igång. Clarins har bra solkrämer för både kroppen och ansiktet, och det är alltid smart att skaffa några olika produkter med varierande solskyddsfaktor som låter dig anpassa skyddet efter årstid. Du kan också köpa after sun-krämer som känns underbara efter en längre runda och som låter huden lugna och återhämta sig efteråt. Och för att undvika allt för mycket solljus är det bra att springa med keps och tunna, långärmade tröjor i lättavdunstande material. Glöm inte heller att dricka ordentligt eftersom vätskebrist även är tufft mot huden.

Skaffa en bra hudvårdsrutin med Clarins

Det är dock inte enbart solen som kan ställa till det för löparens hud. Om du tränar regelbundet är det ganska troligt att du också duschar ofta, vilket i sin tur kan torka ut din hud ordentligt. Skaffa därför en bra hudvårdsrutin för kroppen och ansiktet som du använder dagligen och som passar just din hudtyp. Till de mest grundläggande hudvårdsprodukterna från Clarins hör dag- och nattkrämer som “samarbetar” med varandra för att till exempel strama åt huden eller återfukta den ordentligt. Använder du smink är det viktigt att rengöra ansiktet ordentligt innan du går och lägger dig, och du kan bland annat välja mellan lättare mousser eller lite tyngre oljor, beroende hur mycket smink du har. Då och då kan du också boosta huden med ett serum och/eller en ansiktsmask, och en eller två gånger i månaden bör du exfoliera för att bli av med döda hudceller. Skyddar du huden och behandlar den väl kommer du kunna visa alla som varnat dig hur det där med löpning och rynkor inte alls hänger ihop.