Populära löparlopp

Komplement till löpträningen

Löpning kan belasta kroppen ganska hårt. För att förebygga skador är det därför smart att komplettera löpningen med alternativ träning. Det finns många roliga sporter som är skonsamma mot leder och knän och som dessutom bjuder på variation.

Promenader

Promenader kan vara ett utmärkt komplement för löpare, särskilt om du befinner dig i början av din löparkarriär. Under längre promenader stärker du ligament och senor utan att utsätta dem för samma belastning som vid löpning. Långa vandringar kan också inverka positivt på din kondition. Allt du behöver för att ge dig ut är ett bra par fritidsbyxor och bekväma vandringsskor.

Cykling och skidåkning

Cykling och skidåkning är också utmärkta alternativ, om än mer materialkrävande. Cyklingen belastar inte kroppen lika mycket som löpning, samtidigt som du tränar lite andra benmuskler än de du använder vid löpningen. Den minskade belastningen gör det möjligt att träna längre för förbättrad uthållighet. Längdskidåkning är skonsamt mot ben och leder samtidigt som den bygger upp styrkan i hela kroppen. Syreupptagningsförmågan förbättras också.

Styrketräning och yoga

Styrketräning och yoga är också två viktiga komplement som bör finnas i varje löpares träningsschema. Vad gäller styrketräningen ska fokus inte bara ligga på benen – du behöver också god bål- och höftstyrka för stabilitetens skull. Yoga är bra för balansen och hjälper också till att sträcka ut trötta och stela muskler. Yoga är dessutom bra för att bygga upp bålstyrka och ett bra tillfälle att varva ned i en stressig vardag.



Previous Article
Next Article