Precis som vid all form av träning är det viktigt att äta rätt. Bra kost är grundläggande för att du ska orka löpträna och uppnå de resultat som du vill ha. Det är även viktigt för att undvika skador. Ju oftare och hårdare du tränar, desto viktigare är det även att du ser över kosten. Här får du lära dig mer om hur du bör tänka när du planerar kost i kombination med löpträning.

Grundläggande om kost och träning

Kosten är A och O för att du ska kunna prestera ordentligt på träningen oavsett vilken sport det är. När det gäller löpning behöver du bränsle för att orka springa snabbt eller långt. Näringsrik mat och dryck behövs både innan och efter löpningen för att ge ett bra träningspass och för optimal återhämtning. Tänk på att kosten är viktig oavsett vad ditt mål med löpningen är. Om du vill springa snabbt eller långt måste du se till att ge kroppen ordentligt med bränsle. Om du vill gå ned i vikt bör du se till så att kroppen har tillräckligt med energi. Vissa gör misstaget att äta alldeles för lite innan ett löppass. Ett för stort energiunderskott kommer att bidra till att löpningen känns tung och jobbig vilket i sin tur minskar chansen att du skapar dig regelbundna rutiner. Andra tror att de automatiskt kan äta hur mycket som helst eftersom de har börjat löpträna. Att frossa i snabbmat och onyttigheter är aldrig bra och kommer definitivt inte leda till dina önskade resultat.

Näringsrekommendationer

Nyckeln till en bra och hållbar kosthållning är att äta så varierat som möjligt. En varierad kost med bra och näringsrika livsmedel ger dig de kolhydrater, proteiner, fetter, vitaminer, mineraler och andra näringsämnen som du behöver. För de allra flesta som löptränar räcker det gott och väl med att följa Livsmedelverkets allmänna näringsrekommendationer som ger en indikation om hur mycket man bör äta per dag av olika näringsämnen. Om du tärnar mycket hårt, exempelvis inför ett maraton eller ett ultramaraton, kan du behöva öka ditt näringsintag samt skräddarsy dieten inför långa löppass. Långdistanslöpning behöver, precis som andra uthållighetssporter, ett extra stort intag av kolhydrater. Det bästa är dock att rådgöra med en dietist för att säkerställa att du får i dig allt du behöver för att kroppen ska fungera optimalt.