Det finns lopp i alla möjliga distanser och på olika underlag. En av de populäraste distanserna är 5 kilometer. Denna sträcka passar utmärkt för nybörjare, men även mer rutinerade löpare som vill springa ett snabbt lopp. Här kan du läsa mer om hur du bäst förbereder dig inför ett 5 kilometerslopp.

Vem kan springa 5 km?

Med träning och en stark vilja kan de allra flesta springa ett fem kilometerslopp. Många väljer denna distans första gången de deltar i ett lopp. Det är en perfekt distans för att jogga lugnt eller varva löpning med gång. Även erfarna löpare som vanligtvis springer längre distanser kan utmana sig själva genom att springa snabbt istället för långt. Det gör att detta lopp passar familjer, kompisgäng, kollegor, nybörjare och mer erfarna löpare.

Träning inför loppet

Förberedelsetiden inför ett lopp på fem kilometer beror på hur mycket du tärnat tidigare, men regelbunden träning två eller tre gånger i veckan under 8 veckors tid gör att de flesta kan klara av denna distans.

Dagarna innan loppet

Fem kilometer är en relativt kort distans och kräver inga särskilda förberedelser i form av kolhydratladdning eller liknande. Satsa på att vila kroppen dagen innan loppet och sov ordentligt.

Tävlingsdagen

Under tävlingsdagen är det viktigt att du äter en ordentlig frukost så att du har energi och orkar springa hela loppet. Frukosten, eller annan större måltid, bör intas cirka 2-3 timmar innan start. Innan start kan du dricka lite sportdryck.

Under loppet

Under loppet bör du disponera tiden väl. Gå inte ut för hårt i början utan försök hitta ett behagligt tempo som du kan hålla hela loppet.

Efter loppet

Njut av känslan att du sprungit ett lopp!