Träningsupplägg inför lopp

Förberedelse inför ett ultramaraton

Ett ultramaraton är ett lopp som är längre en ett maraton, det vill säga längre än 42 195 meter som är den officiella maratondistansen. Ultramaraton kan således vara 43 kilometer upp till över hundra kilometer. Här kan du läsa mer om hur du bäst förbereder dig för ett ultramaraton.

Vem kan springa en ultra?

Ett ultramaraton är långt. Ibland är det till och med riktigt långt. Det är definitivt inte en distans som passar alla, utan det krävs ofta år av löpträning för att förbereda kroppen för en ultra. Ju längre distans, desto mer träning och förberedelser krävs. Denna distans passar dig som redan har sprungit en eller ett par maraton och nu känner dig redo för en ny utmaning.

Träning inför loppet

Förberedelsetiden varierar, men generellt sätt krävs det flera år för att kroppen ska bli redo för tiotals kilometer. Om loppet är 43-55 kilometer kan förberedelserna vara samma som inför ett maraton. Vid längre distanser är det viktigt att du springer riktigt långa och långsamma träningspass för att förbereda kroppen.

Dagarna innan & tävlingsdagen

Förberedelserna dagarna innan ett ultramaraton och själva tävlingsdagen påminner mycket om ett maraton. Vid dessa långa distanser är kortsiktiga förberedelserna desamma. Skillnaderna i förberedelser är snarare träningsmängden och distansen för långpassen som måste anpassas till ultramarans distans.