Löpning som träningsform

Bra livsmedel för löpare

De flesta vet att det är viktigt att äta nyttigt och hälsosamt, men vad innebär det egentligen? Inför ett lopp eller ett långt träningspass är det viktigt att äta rätt för att orka. Här kan du läsa mer om vilka livsmedel som du bör få i dig och vilken typ av mat som du bör undvika när du löptränar.

Nyttiga och bra livsmedel

De livsmedel som är bra för dig och din kropp är de som innehåller nyttiga och nödvändiga näringsämnen. När det gäller fetter så bör du skilja på nyttiga och onyttiga fetter. Fett är mycket viktigt för att kroppen ska fungera ordentligt. Fett är fullt av energi och det behövs för att du ska orka prestera på träningen. Däremot är inte alla fetter nyttiga. Omättade fetter som finns i lax och andra feta fiskar, nötter, avokado, frön och vegetabiliska oljor är nyttiga fetter. När det gäller kolhydrater och proteiner finns det bättre och sämre alternativ. Välj gärna fullkornsvarianter av kolhydrater, som exempelvis fullkornspasta. Nödvändiga proteiner finns i fågel, fisk, kött och mejeriprodukter. Veganer och vegetarianer kan få i sig det dagliga behovet av protein från bland annat baljväxter, nötter och sojabönor. Stora mängder grönsaker och frukt ger kroppen nödvändiga vitaminer och mineraler.

Den bästa drycken vid löpträning är vatten och du behöver få i dig cirka 2-3 liter per dag. Sportdryck är oftast inte nödvändig, men kan vara bra vid längre pass eller innan ett lopp.

Onyttigheter

Om du vill uppnå önskade resultat med din löpträning bör du undvika onyttigheter som snabbmat, läsk, kakor, glass och godis. Dessa ger en snabb energikick, men väldigt få näringsämnen. Du behöver inte utesluta det helt ur din kost, men äta med måtta.



Next Article